November 28, 2017

November 23, 2017

November 14, 2017

November 10, 2017

Please reload

Seneste blogindlæg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Udvalgte blogindlæg

Vintertræthed

November 14, 2017

 

 

Efterårsmørket forårsager for mange mennesker nedtrykthed og træthed, der ofte fortsætter hele den lange mørke vinter igennem. Forskerne kalder dette fænomen, der påvirker menneskers humør og sundhed, vinterdepression (på engelsk, Seasonal Affective Disorder, SAD), eller hvis symptomerne er mindre udtalte, vintertræthed, som opstår pga. korte dage.

En behandlingsmåde er at behandle med klart lys. 75 % af de patienter, som lider af vinterdepression føler sig bedre tilpas efter behandling med lysterapi.

 

Symptomer på SAD kan være:

 

  • Mangel på energi

  • Mere behov for at sove

  • Nedtrykthed

  • Øget appetit især for søde sager

  • Vægtøgning

  • Social tilbagetrækning 

  • Nedsat sexlyst

     

 

Lys øger hjernens mængde af signalstoffet serotonin, der er med til at regulere humøret. Mindre lys betyder mindre serotonin og dårligere humør.

 

Undersøgelser har vist, at ca. 10% af befolkningen lider af vinterdepression og ca. 25%, altså hver fjerde, lider af vintertræthed. Så når man føler sig træt, uoplagt og i dårligt humør er det altså ikke psykosomatisk eller indbildt, det er simpelthen mangel på sollys. Forskere har fundet bevis for at lys påvirker de kemiske processer i hjernen, som kontrollerer døgnrytmen og humøret.

 

Lysbehandlingen bør tages om morgenen eller i det mindste først på dagen. Lysbehandlingen vil gøre det lettere at komme op om morgenen og reducere søvnlængden noget. De fleste med vinterdepression er mere trætte og sover længere, og derfor passer lysets virkningsmekanisme rigtigt godt på symptomerne.

 

 

 

 

En kunde skrev til os:

 

"Jeg er en af dem som år efter år bliver ramt på energiniveauet og humøret, når efteråret sætter ind. Men i år er det anderledes.Det første jeg gør, når vækkeuret ringer er at ligge min maske på ansigtet ( indstiller den på det hvide lys). Jeg sover så videre ( snoozer) de 20 minutter som masken er indstillet på. Når de 20 minutter er gået, føler jeg mig frisk og vågen. Jeg plejede at starte dagen som lidt af en zombie. Selvom jeg havde fået min søvn var det lige som om der lå en dyne af træthed over mig. Den fornemmelse er fuldstændigt forsvundet.

 

Jeg mærkede allerede forandringen efter et par dage.

 

Jeg synes selv at det er lidt fantastisk, at det kan være så nemt at få lysterapi. Jeg har andre år prøvet med store lamper men det fungerede ikke for mig at sidde og kigge ind i sådan en tingest... hvem har iøvrigt tid til det om morgenen? Masken her fylder jo heller ikke noget synderligt og er nem at tage med hvis jeg skal på ferie o.a "

 

Du kan læse mere om masken her : www.revitallux.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

      Share on Facebook
      Please reload

      Følg os